linkedin-sales-solutions-4rvBjoQWERk-unsplash (1)
Fot. LinkedIn Sales Solutions/Unsplash.com

Pracodawcy coraz częściej zamieszczają w ofertach pracy wymagania dotyczące umiejętności miękkich. Co tak naprawdę kryje się pod tym pojęciem oraz jak mogą wpłynąć na karierę zawodową?

Kompetencje twarde i miękkie

Jeśli zależy Ci na rozwijaniu się jako pracownik oraz osiąganiu sukcesów na rynku pracy, w dzisiejszych czasach nie liczą się jedynie specjalistyczne, zawodowe umiejętności. Są to kompetencje twarde, nazywane tak ze względu na ich konkretny i zdecydowanie praktyczny charakter. Mogą wiązać się również ze zdobytym doświadczeniem. 

Równie ważne są mocno zyskujące na popularności w ostatnich latach cechy określane jako umiejętności miękkie. W ich skład wchodzą predyspozycje, które umożliwiają sprawne komunikowanie się, efektywną współpracę czy wymyślanie ciekawych pomysłów. Są często związane z naturalnymi zdolnościami przypisanymi do osobowości danego człowieka. Istnieje również możliwość kształtowania i rozwijania ich.  

Czym są kompetencje miękkie?

Kompetencje miękkie to między innymi komunikatywność, umiejętność pracy w grupie i elastyczność. Osoby o takich cechach powinny być także samodzielne, dynamiczne oraz dobrze zarządzać czasem. Jedną z najczęściej wymienianych umiejętności tego rodzaju stanowi kreatywność. To, co czyni kompetencje miękkie specyficznymi, a jednocześnie wyjątkowymi to to, że są pojemne, niemierzalne, a czasem trudne do jednoznacznego określenia. Dla wielu osób to rozmycie i pewien brak skonkretyzowania sprawia trudność w odkryciu, a także wypracowaniu ich w sobie.

W jakiej pracy są przydatne?

Zawody, w których tego typu cechy są bardzo ważne, najczęściej obejmują sprzedaż, marketing, zarządzanie lub po prostu szeroko rozumianą pracą z ludźmi. Choć dziś okazują się wartościowe i pożądane również wśród innych grup zawodowych. Niektórzy mogą uznać to za zaskakujące, lecz coraz częściej można spotkać się z takimi oczekiwaniami wśród wielu różnych pracodawców. Właściciel firmy szukający na przykład inżyniera czy informatyka z dobrymi zdolnościami interpersonalnymi wcale nie jest rzadko spotykanym wyjątkiem.

Tak naprawdę kompetencje miękkie mogą przydać się w każdej pracy. Nigdy nie wiadomo, z jaką sytuacją trzeba będzie się zmierzyć, a wykorzystanie ich może pozwolić wyjść z trudności obronną ręką, a także załatwić to, na czym nam zależy. Umiejętność radzenia sobie w różnych, często zmiennych okolicznościach jest bardzo dobrze widziana przez pracodawców. Dzięki wykazaniu pożądanych cech osobowości, można udowodnić swoje zaangażowanie, pokazać, że jest się właściwą osobą na dane stanowisko oraz wzmocnić swoją pozycję w firmie. Kompetencje miękkie nie są domeną jedynie środowiska zawodowego. Są istotne również w codziennym życiu, dlatego udoskonalanie ich może przynieść pozytywne efekty na bardzo wielu płaszczyznach.

Kompetencje miękkie w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej

Umiejętności zaliczane do miękkich wpływają nie tylko na wykonywaną pracę, lecz mogą również zadecydować o zdobyciu jej. Rozmowa kwalifikacyjna stanowi bardzo ważne, kluczowe wydarzenie w trakcie ubiegania się o dane stanowisko. Każdy chce wypaść podczas niej jak najlepiej oraz wykazać się wiedzą i profesjonalizmem. Czasem jednak może być to niewystarczające. W sytuacji kiedy rywalizuje ze sobą dwóch podobnych pod względem kwalifikacji kandydatów, tym co przeważy, będą właśnie kompetencje miękkie. Warto zatem zwrócić uwagę również na ten aspekt, bo bez tych cech nawet najbardziej kompetentny pracownik może po czasie okazać się nietrafiony.

Czy można się ich nauczyć?

Nie każdy posiada w takim samym stopniu wykształcone kompetencje miękkie. Co więcej, część osób przyznaje, że nie są ich mocną stroną. Aby sprawdzić swoje umiejętności interpersonalne, warto wykonać na przykład test psychologiczny. Podpowie nam, czym możemy się poszczycić, a które cechy wymagają poprawy. Istnieje wiele sposobów na udoskonalenie swoich kompetencji miękkich. Aby to zrobić, najlepiej sięgnąć po książki o tej tematyce lub skorzystać z kursów oraz szkoleń, a także trenować te cechy w praktyce.

Paulina Grzyb

Od zawsze bliskie jest jej słowo pisane – począwszy od pasji do czytania, aż po rozpoczęcie pracy w copywritingu. Interesuje się marketingiem internetowym, w którym stara się zdobywać wiedzę i doświadczenie. Prywatnie miłośniczka gotowania, fotografii oraz górskich wędrówek.

ZostawKomentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *