jonathan-borba-lrQPTQs7nQQ-unsplash

Jednym z najgorętszych trendów w zakresie aktywności fizycznej jest intuitive workout. Na czym polega tego typu trening? Kto może go wykonywać? W dzisiejszym wpisie przyglądamy się nieco bliżej temu zagadnieniu. 

Intuitive workout – co to takiego?

Zaawansowane osoby, które trenują od wielu lat i bardzo dobrze znają swoje ciało i jego możliwości, bardzo często trenują bez konkretnego planu, wykorzystując czucie mięśniowe oraz reakcje ciała na bodźce, jakim jest ono poddawane podczas ćwiczeń.

Podejście tego typu jest określane mianem intuitive workout (w tłumaczeniu na język polski – trening intuicyjny). Co to takiego? Najprościej zdefiniować można go jako trening wykorzystujący objętość wysiłkową niezbędną do uzyskania powolnego przyrostu masy mięśniowej w taki sposób, by zwiększyła ona swoją objętość.

Co warto wiedzieć na temat intuitive workout? Na początek pierwsza bardzo ważna informacja. Trening tego typu nie polega na przyjściu na siłownię i posiadaniu w głowie dokładnego planu poszczególnych ćwiczeń. Metoda ta opiera się o dopasowanie objętości wysiłkowej w czasie aktywności fizycznej w zależności od tego, jak ciało reaguje na wysiłek. 

W zależności od aktualnego samopoczucia czy stopnia regeneracji mięśni, może być ona większa lub mniejsza. Dobór poszczególnych ćwiczeń zależy tutaj także od czucia mięśni w czasie treningu. Podczas ćwiczenia poszczególnych partii ciała, niektóre rejony mogą być niedotrenowane i wymagać więcej pracy. Należy tutaj zdawać sobie sprawę z tego, że na skutek wykorzystania większej objętości treningowej, kolejny trening może wymagać nieco mniejszej aktywności. Jedynie wówczas możliwa będzie optymalna regeneracja mięśni.

Kto może wykonywać intuitive workout? Trening tego typu jest przeznaczony dla osób zaawansowanych, które mogą się poszczycić kilkoma latami stażu treningowego oraz należytym doświadczeniem. Jedynie wówczas możliwa jest należyta ocena możliwości wysiłkowych oraz poziomu zmęczenia.

Kluczową kwestią jest tutaj 100% kontrola pracy mięśni. Osoby początkujące lub średnio zaawansowane trening wykonywać powinny pod czujnym okiem trenera personalnego. To sprawdzony sposób na to, aby nie przetrenować się zbyt szybko i nie zahamować uzyskanych do tej pory efektów.

Jakie są błędy najczęściej popełniane przez osoby rozpoczynające swoją przygodę z inuitive workout? Bardzo często nie posiadają one zarysu treningu. Należy być tu świadomym tego, że mimo iż trenujemy intuicyjnie, powinniśmy posiadać pewien schemat poszczególnych ćwiczeń. Jedynie wówczas możliwy będzie nieustanny progres oraz nieprzerwana stymulacja mięśni do wzrostu.

Równie popularnym trendem jest trening niekonwencjonalny. Co to takiego? Opiera się on o stworzenie swojego własnego planu dopasowanego do wyznaczonych sobie w danym momencie celów. Uwzględnia on podstawowe zasady biomechaniki, lecz jest wolny od utartych schematów. 

Aby trening tego typu był możliwy, należy dobrze znać swoje ciało. Kluczową kwestią jest tutaj kreatywność, która pozwala na nieustanne urozmaicanie planu treningowego. Ćwiczenia wykonywać można zarówno na maszynach, jak i z użyciem wolnych ciężarów czy obciążenia własnego ciała. Taki trening to sprawdzony sposób na przełamanie rutyny treningowej.

Zdjęcie główne: Jonathan BorbaHire/unsplash.com

Justyna Zajdel

Copywriter z ponad 7-letnim doświadczeniem w branży. Magister Socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Wolontariuszka Foodsharing Kraków. Miłośniczka muzyki techno, kulinariów i podróży.

ZostawKomentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *