my-bed-is-my-the-best-friend_Easy-Resize.com

Nocna regeneracja organizmu ma duży wpływ nasze funkcjonowanie w ciągu dnia i ogólny stan zdrowia. Sprawdźmy, jakie korzyści zapewnia regularnie wysypianie się i dlaczego higiena snu jest tak ważna!

Wpływ snu na zdrowie – oto konsekwencje niedosypiania

Rosnące tempo życia sprawia, że wiele osób zaniedbuje kwestię snu – co prędzej, czy później odbija się na ich zdrowiu. Dlaczego wysypianie się jest tak istotne dla organizmu? Niedostatek snu obniża wydajność mózgu, co przekłada się na mniej efektywną pracę.

To właśnie prawidłowy sen sprawia, że jesteśmy wypoczęci, nie mamy problemów z koncentracją i pamięcią. Lepiej radzimy sobie z infekcjami (układ immunologiczny reaguje na czas, a nie z opóźnieniem). Sen wpływa również na dobry nastrój – gdy się wysypiamy, jesteśmy mniej spięci i nie reagujemy tak nerwowo na różne stresujące sytuacje. Dbając o higienę snu, możemy cieszyć się ładniejszą skórą i atrakcyjniejszym wyglądem.

Dlaczego potrzebujemy nocnego odpoczynku? 

Osoby, które nie dbają o codzienny odpoczynek, nie dosypiają, są bardziej narażone na nadwagę i otyłość oraz szereg chorób cywilizacyjnych. Wielogodzinna praca, zbyt krótki sen, czy zarywanie nocy zwiększa ryzyko wystąpienia:

  • cukrzycy typu II, 
  • nadciśnienia tętniczego,
  • chorób serca,
  • depresji.

W czasie nocnego odpoczynku zmniejsza się poziom kortyzolu, czyli tzw. hormonu stresu (nadmiar kortyzolu w organizmie sprzyja odkładaniu się tkanki tłuszczowej). Odpowiednia dawka snu sprzyja też optymalnej regeneracji mięśni po wysiłku fizycznym, jest to szczególnie ważne dla osób intensywnie uprawiających sport. Jeśli chcemy cieszyć się lepszą kondycją i zgrabną sylwetką – musimy zapewniać sobie co najmniej 6-7 godzin snu. W przeciwnym razie efekty treningów nie będą tak szybkie i satysfakcjonujące.

Fot. Ketut Subiyanto/Pexels.com

Jak dbać o higienę snu? Praktyczne wskazówki

Jak bez problemu przesypiać całe noce i zadbać o jakość snu? Z pewnością nie można najadać się na noc – pamiętajmy, aby ostatni posiłek spożyć nie później, niż 2-3 godziny przed pójściem do łóżka. W trosce o zdrowy sen starajmy się chodzić spać i wstawać o tej samej porze. Leżąc w łóżku, nie korzystajmy już z laptopa, tabletu czy smartfona; niebieskie światło, jakie emitują te urządzenia, rozbudza i może przyczynić się do problemów z zaśnięciem. 

Jeśli okna naszej sypialni oświetlają miejskie latarnie lub po prostu nie chcemy, by zbyt wcześnie budziły nas promienie wschodzącego słońca, warto zamontować rolety zewnętrzne/wewnętrzne lub kupić zasłony przyciemniające. Nie bez znaczenia jest też materac, na którym śpimy. Spokojny sen zapewni nam materac do spania dostosowany do naszych potrzeb (mamy do wyboru wariant piankowy, sprężynowy lub termoelastyczny).

Ile godzin powinien spać dorosły człowiek?

W opinii ekspertów dorosła osoba powinna poświęcić na sen od 7 do 9 godzin (za minimalną, akceptowalną długość snu przyjmuje się 6 godzin, jednak tylko dla nielicznych taki krótki odpoczynek będzie efektywny). Oczywiście są to względne wartości – każdy z nas jest inny. Co ciekawe niemowlęta potrzebują aż 12-15 godzin snu, a z wiekiem jesteśmy w stanie dobrze funkcjonować przy znacznie krótszym nocnym odpoczynku. Według statystyk najmniej śpią osoby w wieku 65+, co ma związek m.in. z przewlekłymi chorobami, przyjmowanymi lekami i różnymi dolegliwościami (np. menopauza u kobiet i problem nietrzymania moczu u starszych mężczyzn, którzy nierzadko mają przerost prostaty).

Malwina Póda

Copywriter ze sporym doświadczeniem. Otwarta na ludzi i morze zmian - dobrze czuje się zarówno w miejskim zgiełku, jak i na wsi. Uwielbia książki i seriale kryminalne. Ceni minimalizm i bez sentymentu pozbywa się zbędnych rzeczy.

ZostawKomentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *