Marka osobista, a dokładnie jej budowanie, jest obecnie podstawą w biznesie. Co warto wiedzieć i jak ją zbudować?
Współcześnie podstawą jest budowanie marki osobistej. Przekłada się ona bowiem na zawodowy i biznesowy sukces. Istotne jest jednak to, by zrobić to prawidłowo, w innym przypadku efekty mogą być odwrotne od tych założonych.
Marka osobista, czyli personal branding, to to, jak jesteśmy postrzegani przez innych. Dotyczy m.in. miejsca pracy czy biznesu, a więc tego jakie zdanie ma o nas pracodawca, klient czy kontrahent. Jeśli zbudujemy i wykreujemy prawidłową markę osobistą, to przełoży się ona na sukces w życiu zawodowym a często i prywatnym.
Celem marki osobistej jest dostarczenie innym wiadomości o nas, np. o naszych umiejętnościach, wiedzy, kompetencjach, które będą jednocześnie wywoływały pozytywne emocje.
Marka osobista musi być jednak prawdziwa i ukazywać nas w prawdziwy sposób. Tworząc ją musimy więc zachować autentyczność oraz spójność w przekazywaniu informacji na swój temat.
Budowanie marki osobistej nie jest prostym zadaniem, do tego trzeba się ciągle doskonalić, zmieniać perspektywę i nabywać nowe umiejętności.
Na początku należy zweryfikować informacje o samym sobie, zastanowić się, jak siebie postrzegamy, co jest dla nas istotne i do kogo skierowany będzie przekaz marki osobistej, którą chcemy zbudować. Bardzo ważna jest spójność. Nie może być tak, że staramy się zbudować wizerunek np. opanowanej, spokojnej osoby a w mediach społecznościowych pokazujemy siebie jako kogoś zupełnie innego. Dlatego zamieszczane informacje w mediach społecznościowych czy na stronach internetowych powinny być zbieżne i ze sobą współgrać. Jeśli tak nie będzie, nasi odbiorcy mogą poczuć się oszukani.
Narzędziami, które są bardzo pomocne w budowaniu własnej marki osobistej są bez wątpienia media społecznościowe. Aczkolwiek trzeba pamiętać, że social media pozwalają zarówno bardzo szybko zbudować swój wizerunek, jak i go zniszczyć. Dlatego ważne jest, by każdy umieszczany post był wartościowy i przemyślany. To samo dotyczy komentarzy, należy zadbać, by nasze słowa nie były obraźliwe i nie zostały źle odebrane.
Dobrym pomysłem jest założenie profesjonalnego bloga, gdzie będziemy opisywać np. czym się zajmujemy. Umieszczanie tam różnych nowinek z branży, w której działamy, oraz ciekawostek czy spostrzeżeń pozwoli stworzyć obraz profesjonalisty.
Marka osobista w przypadku prowadzenia biznesu pozwala zdobyć zaufanie klientów i kontrahentów. Firma jest lepiej postrzegana i wzbudza większe zaufanie.
Dobry wizerunek przydaje się też w przypadku osób pracujących na etacie. Szef ma do nas większe zaufanie, chętniej angażuje w poważne projekty, co przekłada się na większe szanse awansu i wyższe zarobki.
Zdj. główne: Brooke Lark/unsplash.com