Anja Rubik to nie tylko znana na całym świecie supermodelka, która współpracowała z największymi projektantami i najsłynniejszymi markami, lecz również aktywistka, która wspiera szereg akcji społecznych. Dziś prezentujemy 2 z nich: #SEDEXpl oraz #plasticnotfantastic.
W 2017 roku Anja Rubik stworzyła kampanię edukacyjną #SEXEDpl, której hasłem było: “Cała Polska zacznie mówić o seksie”. Krótko po tym założyła fundację pod tą samą nazwą, gdzie pełni funkcję prezesa zarządu. W skład zarządu wchodzi również seksuolożka i psycholożka Basia Baran, która w codziennej pracy zawodowej skupia się na temacie dojrzewania oraz różnorodności seksualnej. W skład zarządu wchodzi również Michał Wiśniewski odpowiadający za budowanie długofalowego partnerstwa z podmiotami zewnętrznymi. Zajmuje się on doradztwem z zakresu strategii oraz growth marketingu.
Czym dokładnie zajmuje się stworzona przez Anję Rubik fundacja? Stanowi ona połączenie różnych aspektów edukacji seksualnej – antykoncepcję, samoakceptację czy bezpieczeństwo w sieci. W codziennych działaniach organizacja promuje ideę rozwijania osobowości, tolerancji, poznawania własnej tożsamości oraz otwartej rozmowy na tematy związane z seksem. Korzysta ona z mediów społecznościowych, popkultury oraz języka sztuki, docierając zarówno do osób młodych, jak i starszych. Fundację doceniają największe organizacje z całego świata – Organizacja Narodów Zjednoczonych oraz Fundusz Ludnościowy Narodów Zjednoczonych.
Misja #SEXEDpl obejmuje: zerwanie z seksem jako tematem tabu, wspieranie nastolatków w procesie dojrzewania, poszerzanie wiedzy społeczeństwa na temat seksu, obalanie stereotypów i mitów na temat edukacji seksualnej, rozpowszechnianie wiedzy na temat praw nastolatków, popularyzację badań profilaktycznych, uświadamianie zagrożeń, jakie płyną z uprawiania seksu bez zabezpieczenia, edukowanie na temat przemocy psychicznej i fizycznej na tle seksualnym, promowanie w społeczeństwie tak zwanej świadomej zgody, redukcję zakażeń HIV i infekcji przenoszonych drogą płciową, zapewnienie niezbędnej wiedzy dla osób, które planują w najbliższym czasie rozpoczęcie aktywności seksualnej, prezentację poszczególnych metod antykoncepcji, promocję bezpieczeństwa w sieci, prowadzenie publicznej debaty na temat przyjemności czerpanej z seksu, wyjaśnianie zagadnień, takich jak płeć, tożsamość oraz orientacja psychoseksualna, wspieranie rodziców w rozmowach na temat seksu z ich dziećmi oraz wspieranie społeczności LGBTQ+.
Anja Rubik bardzo często angażuje się w różnego rodzaju akcje związane ze środowiskiem naturalnym. W 2018 roku opublikowała na swoim Instagramie serię zdjęć i filmików oznaczonych #plasticnotfantastic. Akcja ta miała na celu zwrócić uwagę na problem, jakim jest zanieczyszczenie mórz i oceanów przez plastikowe śmieci zagrażające życiu zwierząt – fok, żółwi i ptaków. Z roku na rok coraz więcej organów o międzynarodowym działaniu wprowadza szereg obostrzeń z tym związanych, lecz działania te nie zawsze okazują się wystarczające. W pierwszym opublikowanym przez siebie materiale wideo supermodelka wyjaśnia, jak doszło do tego, że zdecydowała się wesprzeć wspomnianą akcję. Modelka podkreśliła, że każdy z nas jest częścią tego problemu i poprzez odpowiednie działania może stać się również częścią jego rozwiązania. Rubik zaapelowała do swoich followersów, aby zrezygnowali z plastiku w swoim codziennym życiu. Na instagramowym profilu znaleźć można było również zdjęcie supermodelki dryfującej pod wodą wraz z obietnicą, że nigdy więcej nie użyje już plastikowej słomki i od dziś zamawiać będzie wyłącznie napoje bez rurki.
Zdj. główne: Fryta73/flickr.com