pexels-vlada-karpovich-4050424 (Copy)

Mapa marzeń pomaga w realizowaniu celów, planów i pragnień. Stanowi graficzne odzwierciedlenie potrzeb. Jest niesamowicie łatwym w przygotowaniu narzędziem, które skutecznie motywuje do samorozwoju. Co więcej, każdy z nas może wykonać własną.

Czym jest mapa marzeń? 

Mapa marzeń ma swój początek w psychologii rozwoju osobistego. Stanowi graficzne przedstawienie pragnień, celów i dążeń. Jest obrazem w pełni zindywidualizowanym, każdy może nanieść na niego co innego, a nawet stworzyć go od podstaw. Z psychologicznego punktu widzenia mapa marzeń mobilizuje do realizowania celów i dążeń. Każde zadanie ma datę wykonania – dodaje to zapału do jego odhaczenia. Mapa jest namacalnym dowodem dokumentującym postęp w dążeniu do celów. Na grafice nie znajdują się same marzenia – te są zbyt dużymi celami. Zazwyczaj tworzy się mapy zakładające podział dążeń na mniejsze zadania. Wtedy ich realizacja nie wydaje się tak odległa, a każde odhaczone zadanie cieszy jeszcze bardziej i mobilizuje do dalszego rozwoju. W praktyce mapa marzeń to: 

  • graficzne przedstawienie marzeń i celów,
  • definicja tego, co chcemy osiągnąć, dostać i zrealizować, 
  • uruchomienie naszej podświadomości, aby skupiła się na realizowanych zadaniach. 

Na wielu warsztatach rozwoju osobistego mówi się, że mapa marzeń to zamówienie, jakie składamy światu, przedstawione w graficznej formie. 

Jak wygląda mapa marzeń? 

Mapę marzeń tworzy się na czas określony. Może być to rok, 3 miesiące, a nawet 3 lata. Wszystko uzależnione jest od naszych planów i celów. Jeśli są to długoterminowe zadania, to zasadne jest wykonanie mapy nawet na kilka lat. Jeżeli jednak są to proste marzenia, to bardziej mobilizujący jest krótszy okres czasu, jak np. rok lub 6 miesięcy. W zależności od potrzeb można zrobić kilka map marzeń. Najczęściej wykonywane są dwie: jedna odnosząca się do marzeń prywatnych, druga do celów zawodowych. Dopuszcza się jednak dowolność – wszystko uzależnione jest od hierarchii wartości lub dziedzin życia, które są dla nas ważne. Technika wykonania grafiki również jest dowolna. Można ją wyciąć, narysować, a nawet stworzyć w programie komputerowym. Warto wkleić do niej inspirujące zdjęcia lub obrazy, które pomogą w realizacji zakładanego celu. Podczas tej pracy należy uważnie wybierać grafiki, ponieważ to one będą przez kolejne miesiące kształtem naszym marzeń. Mają utwierdzać nas w przekonaniu, że to, nad czym pracujemy, jest naprawdę ważne. Główny cel mapy to wyznaczenie priorytetów i uporządkowanie życia. Nie ma sensu umieszczać na niej wszystkiego, co tylko przyjdzie nam do głowy. Często są to plany, które na chwilę zawitały w naszych myślach, aby po kilku dniach je opuścić. Nie warto nimi zaśmiecać mapy, musi być czytelna i praktyczna. 

Jak stworzyć mapę marzeń? 

Na początek musimy określić, jakie wartości są dla nas najważniejsze. Każda istotna dziedzina życia łączy się w jakiś sposób z kolejną, która wydaje się całkiem od niej niezależna. Życie rodzinne przenika pracę i rozwój kariery, z kolei życie towarzyskie wpływa na poczucie akceptacji i uznania. Pola powinny mieć różne barwy – przykładowo dla rodziny poleca się zarezerwować kolor czerwony, dla kariery niebieski, a dla życia towarzyskiego pomarańczowy. Wtedy podczas patrzenia na mapę mamy jasność, plany nie są pomieszane i łatwo nam ustalić hierarchię ich realizacji. Poza tym, jeśli na grafice nie będzie kolorów, to prawdopodobnie znajdziemy się w sytuacji, w której pewien obszar naszego życia zostanie zaniedbany. Mapa marzeń służy do odnalezienia swojej drogi, realizacji pragnień i ustalenia priorytetów. Podczas jej tworzenia należy maksymalnie się skoncentrować. Nie wykonamy dobrej mapy marzeń, jeśli nie zdefiniujemy kwestii, które są dla nas najważniejsze. Przed przystąpieniem do działania, warto odpowiedzieć sobie na pytania: 

  • Kto jest dla mnie ważny?
  • Kogo chcę widzieć w swoim życiu za 10 lat?
  • W jakim miejscu chcę się znaleźć za 5 lat?

Poleca się znaleźć na nie odpowiedzi podczas tworzenia swojej pierwszej w życiu mapy. 

Wiktoria Florek

Przygodę z copywritingiem rozpoczęłam w 2017 roku, specjalizując się w tworzeniu treści na temat tajników mody i urody. Ukończyła kulturoznawstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obecnie studentka psychologii. Prowadzi firmę dostarczającą content dla sklepów internetowych.

2 Komentarz

  1. Avatar

    sdfsdf

  2. Avatar

    sadasd

ZostawKomentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *